Livet i Folkparken

Alla inlägg under september 2013

Av Helene - 27 september 2013 10:50

Idag är det fredag!
För mig och Astrid är det i och för sig fredag hela veckan. :) Men för resten av världen så är det fredag med tillhörande mys idag!
Astrids farbror, faster och moster kommer över ikväll på lite middag. Sen blir det lite sällskapsspel och Idol! Det är även ganska gött att ha tre extra famnar som Astrid kan sova i.
Men innan de kan komma så behöver vi städa! Det är fascinerande hur snabbt man stökar till trots att man inte anstränger sig. Astrid och jag spenderar ju 90 % av vår tid i soffan men ändå hinner vi stöka ner hela lägenheten på en eftermiddag! Så nu är det städning som gäller! Ska bara försöka flytta över en sovande bebis från mitt bröst till hennes säng utan att hon vaknar...

Av Helene - 26 september 2013 22:40

Idag är vår lilla tjej fem veckor gammal!

Av Helene - 25 september 2013 15:42

Trots all sömn i natt så är vi uppenbarligen ändå inte helt utvilade. Så efter besök hos BVC och en liten sväng till apoteket så tar vi igen oss en stund i mammas famn.

Av Helene - 25 september 2013 06:36

I natt har Astrid sovit hela natten utan att vakna! Det känns helt fantastiskt! Jag inbillar mig såklart inte att det är nått som kommer upprepas varje natt från och med nu, men just i detta ögonblick känns det som en seger. Eftersom det med största sannolikhet inte kommer upprepas på mycket länge så passar vi på att njuta av känslan av att vara utvilade!

Så från en kall och höstlig Folkpark hälsar vi god morgon!

Av Helene - 17 september 2013 14:00

Igår var första dagen som Astrid och jag var själva hemma hela dagen. Eller nästan hela dagen, min man kom hem under lunchen och tittade till oss.
Jag har haft riktig ångest inför den här dagen. Jag har verkligen inte trott att vi skulle klara av det utan timmar av hysteriskt gråt. Och Astrid kanske också skulle vara ledsen. ;)
Skämt åsido så var det med en klump i halsen som vi sa hejdå på morgonen. Astrid och jag började dagen med att sova två timmar extra. Sen hade vi en ganska lugn och mysig förmiddag fram till lunchen. På eftermiddagen tog vi en promenad till vårt lokala centrum för att hämta ut ett paket med kandidater av klänningar som jag ska ha på min kusins bröllop i oktober. Efter lite mannekängande så sov Astrid lite till, och sen lite till. Hon var verkligen jättesnäll hela dagen, och magen verkar inte störa henne lika mycket längre.

Igår kväll fick jag mjölkstockning i ett av brösten. Fy fabian vad ont det gjorde! Och det bara smög sig på en! Helt plötsligt var bröstet fullt med klumpar och ömmade som bara den. In i duschen och spola varmt vatten på, amma varje timme och försöka pumpa ur. Lite massage och ett par värktabletter. Hypokondriken såg hur mjölkstockningen övergick till en varig böld som skulle kräva sjukvård, och misströstan tog över för en stund. Tur att jag har min fina man som alltid finns där att trösta och stötta. Och nu på morgonen dagen efter så var bröstet nästan helt återställt. Tur att inte alla ens diagnoser är korrekta... :)

Av Helene - 13 september 2013 09:28

I onsdags hade vi barnmorskan från BVC på hembesök. Trots att jag vet att hon inte skulle titta i hörnen efter damm så blev jag ändå lite nojig innan så vi körde en städning. Man vill ju inte att socialen ska knacka på ett par timmar efter besöket och säga att de måste hämta Astrid för att det är för stökigt i hemmet, haha! :)
Men mötet gick bra, vi kom fram till att vi gillar vår barnmorska. Och det är ju tur eftersom vi ska träffa henne ända fram till Astrid börjar skolan.
Hon hade med sig en portabel våg för att se hur mycket vårt lilla pyre gått upp sen förra veckan. Och hon hade gått upp med råge! 0,5 kg! Så nu väger hon 4,5 kg. Det är alltså inte så konstigt att hon har magknip, hon äter ju som en häst! :)

På eftermiddagen fick vi besök av en barndomsvän till mig och hennes familj. Hennes lille son är världens finaste barn! Han och min man har alltid haft en jättefin relation. Det beror nog på att min man alltid har gett honom en massa uppmärksamhet och lekt med honom ända sen han var liten. Även den här gången hade de roligt ihop när de satte sig och spelade Wii.

Astrid har börjat vara en liten piggelin på eftermiddagarna. Tidigare så har hon ju i princip ätit, sovit och bajsat, men nu börjar hon ha längre perioder när hon är vaken. Det är både roligt och ansträngande för hennes utmattade föräldrar. :) Än så länge upptas den vakna tiden mest av bökande och stånkande för att försöka få ut pruttar, så just nu verkar det inte riktigt som om hon njuter av sin vakna tid. Hon får perioder på eftermiddagarna när man ser hur trött hon är men hon gör allt hon kan för att inte somna. Sen övergår detta i övertrötthet med gråt och tandagnisslan. I dessa stunder är goda råd dyra. Men än så länge är vi väldigt bortskämda med att hon inte gråter särskilt mycket. Barnmorskan säger att spädbarn skriker i snitt två timmar varje dag. Det gör verkligen inte Astrid. Skulle man samla ihop alla smågnäll, snyftningar och riktig gråt så är hon nog ledsen max en timme om dagen. Hon är verkligen en liten ängel!

Av Helene - 10 september 2013 21:26

Astrid har ikväll haft sin första riktiga skrikattack. Min man åkte in till stan för ett ärende, och så fort han gått utanför dörren så började Astrid att gråta. Hon hade så fruktansvärt ont i magen, stackars liten. Hon hade så ont, och grät så mycket att hon inte ens ville amma. Det är första gången. Och självklart så ska det hända när jag är ensam med henne. Tillslut fick vi stänga in oss i mörkret i sovrummet, och så lugnade hon ner sig när jag sjungit Trollmors vaggvisa ca 20 gånger på rad.
Nu sover hon helt utmattad i sitt babynest. Mammas lilla hjärta...

Av Helene - 7 september 2013 22:20

Vårt lilla hjärta har haft magknip i en vecka. Det är nog framför allt mitt fel, åtminstone idag, för igår åt jag pizza och godis vilket är gasbildande.
Det gör så ont i mitt mammahjärta när hon har ont och jag inte kan göra nått åt det nu när skadan redan är skedd. Vi försöker allt: ändrad kost för mig (med undantag från igår), magmassage, prutt-och bajshjälp med termometer i rumpan, Semper magdroppar och Minifomdroppar. Det hjälper till och från, men idag har hon haft det riktigt jobbigt. Hon har inte varit ledsen eller så men hon kommer inte till ro. Hon har sovit max en timme i taget, och nu på kvällen vill hon inte somna alls om hon inte får ligga på sin pappas bröst. Där känner hon sig lugn och trygg.

Presentation


Hej!
Välkommen till min helt splitternya blogg! Jag startar den av en enkel anledning: jag ska nämligen bli mamma inom några dagar! Bloggen kommer bli min dokumentation över den största förändringen någonsin i mitt liv!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards